Tillbaks

Är tillbaka från Norge nu, var väldigt gulligt i staden Röros i den gamla byn. Fick tagit massa fina bilder! Var skönt att få en dag ledigt så nu är jag helt klar med min projektrapport, har till och med gjort en bilaga till den. Har ätit tacos nyss som var super gott och om 15 min blir det biljard. Hörs, ciaaao.
.
.
.
Gränsen mellan Sverige och Norge
.
.
Den gamla delen
.
.
Den nyare delen

Norway

Nu bär de av till Norge, hoppas på bra väder och en trevlig dag! Pojkarna är lite små skadade så tar en paus från backen idag, kan ju åka lite i eftermiddag om man blir sugen. Själv är jag sjukt trött i benen nu, skönt att ha en dag ledigt. Så torsdag och fredag blir det full fart. Bilder från Norge kommer upp senare!

Koka i blått

Jag och Anna var och fyndade en dag och fick med mig en blå gammal kastrull hem. Sjukt söt! Älskar verkligen den blåa färgen. Fick skrubbat den ordentligt för den var ganska äcklig under till men nu är den finfin! Funkar jätte bra att koka i.
.
.

Tännäs kröket

Idag har det varit full fart i backen. Var där hyfsat tidigt, åkte hemma vid Tännäs kröket åkte hem vid 14 och rastade hundarna sen åkte vi några stycken till Flatruet och tog lite kort. Var skönt väder, dock inte sol men inte för kallt eller blåsigt. Nu på eftermiddagen har jag bara tagit det lugnt, fixat klart projektrapporten!
Lite bilder från idag!
.
.
k1
k2
Renar som gick runt i skidbackarna

Håll koll på värmen

Med en second hand termometer, köpte denna för endast 15 kronor. Den är riktigt söt och fungerar perfekt, plus att den inte ser ut som en vanlig tråkig rak och lång termometer. Den ser mer ut som en kompass! Rund, fina detaljer och guldig. Just nu hänger den på fönsterkarmen som jag har lagt upp ett inlägg om.
.
.

Fjäll

Idag har vi både varit i Tännäs kröket och Tänndalen, Dennis bräda gick sönder så var tvungen att avbryta men var skönt att åka idag. Lite kallare och blåsigt men backarna var riktigt bra! Snart blir det god mat och ikväll blir det biljard.
.
.

Levis

Köpte ett par avklippta jeans Levis shorts på second hand, bara 179 kronor så kändes bra! Har velat att monki skulle få in sina shorts i butik men kom aldrig in så orkade inte vänta. Har också köpt studentklänning nu i veckan, känns väldigt bra!
.
.

NU

Nu så har vi kommit fram till Tännäs, känns så skönt efter tio timmar i bilen. I morgon blir det full fart i backen (;
.
.

Time is ticking

Snart dags att åka till fjällen, ska bli grymt skönt. Massa saker att packa imon, måste städa och fixa lite annat. Men nu är jag i alla fall sjukt trött så godnatt!
Klockan kommer ifrån bolagret, fick den i julklapp utav Henric år 2008. Den är en av favoriterna som jag har hemma.
.
.

PLUMS sa det

Idag när jag var ute med hundarna så gick jag över en bäck på en stenbro så hade Henric ringt mig precis innan och frågat om de var jag som var ute och gick på åkern. Sedan så fick mina hundar ett ryck så min mobil plumsade ner i vattnet PLUUUMS. Fick panik!! Slängde av mig skorna vek upp byxorna hoppade i bäcken som var typ 60 cm djup hittade fan inte den jävla mobilen!!!! Sprang hem med skorna i handen, mina grannar måste ha trott att jag var galen, mötte en gubbe med sin hund. Skrämde ihjäl honom! Fick stängt av dammsugaren för mamma fixade lite hemma. Hon tvingade mig in i duschen och så gick hon och pappa och letade efter mobilen. Dom hittade den och nu ligger den på tork. Riktig hat dag!
.
.
Bäcken leder till denna dammen

Omvägs dag

Idag har varit en konstig dag. Bussen fick ta omväg och köra igenom tunneln istället för över bron, kommer till skolan så är läraren sjuk och inte informerar oss, sen filosofi. Såg världens sjukaste film sen missar man spårvagnen sen missar man bussen + att man inte ville åka hem idag för de är så sjukt mycket att göra här hemma. Men nu skriver jag pack lista till fjällen i alla fall, tar aldrig slut!
.
.

Knas

Har ni någon gång varit med om att ni har köpt ett par byxor som luktar gammal gubbe? Det har iaf jag aldrig innan tills jag köpte ett par jeans på Monki. Har aldrig varit med om liknande, dom luktar illa. Har nog tvättat dom ca 10 ggr med extra skölj medel men de luktar äckligt ändå. Måste vara något fel med dom, men det gör inte så mycket. Ofta någon går och sniffar på mina byxor?
.
.

Drömmen

Den perfekta soffan för mig skall vara ill gul och gammaldags, har hittat några sådana på internet men alla kommer från utlandet. Tänk att ha en sådan soffa och en tegelvägg eller en mörk lila/grå betong vägg. Verkligen en dröm för mig! Silvriga eller svarta detaljer är ett måste.
.
.
.
.

Te

Älskar att fynda. Hittade en häftig gammal sak som jag tog med hem, tyckte att den passade in hemma hos mig. Den är gjord av koppar men har varit där det är fuktigt allt för länge så den har fått som en häftig grön färg. Jag använder den när jag dricker te, perfekt att lägga te påsen på!
.
.

Rapport -.-

Exakt prick nu så sitter jag hemma och är sjuk, men måste skriva min projektrapport. Väntar på svar av en lärare så jag inte skriver allting helt fel! Idag känner jag mig i alla fall bättre en igår, har käkat så mycket c vitamin som jag kan kunnat. Nu på morgonen har jag tryckt i mig blåbärssoppa, vinamin well defence dryck, vitlök och massa annat, propp mätt!! Men om prick en vecka så står jag på mina skidor och åker järnet, längtar så sjukt mycket!
.
.

Sjuk!

Hatar, hatar, hatar att vara sjuk. Känner att jag måste vara frisk tills på fredag, skall nämnligen åka till fjällen på lördag. Har så himla mycket att göra denna veckan känner jag, väldigt stressigt. Några saker som måste göras!
.
Skaffa studentklänning
Köra på körskolan minst 1 ggn
Skriva klart min projektrapport (har inte ens börjat)
Plugga massa teori för körkortet
Gå till knapp karlsson och köpa massa små saker
Köpa en mössa
.
Tur att man har alla mysiga hundar när man är sjuk, fast dom skiter väl mest i mig när dom kan leka.
FIIIIGHT!
.

Mimmi

Skulle på markerad en kväll och fick improvisera för fullt! Visste inte alls vad jag skulle vara för något eller nått alls, tyckte att jag passade att vara Mimmi Pigg. Klippte sönder en skokartong, tog ett gammalt diadem och tejpade på det (hade ca 15 min på mig att hitta på något att vara och göra kostymen)! Sydde sedan på en rödrosett.
.
.

Hängslen

Nu i veckan blev jag grymt trött på att använda skärp, byxorna glider ändå ner! Känner nästan att man behöver gå upp i vikt för att dom skall sitta på plats. Men så kom jag på att jag hade ett par hängslen som jag köpte för ca fem år sedan. Tog på dom och provade, byxora satt på plats hela dagen plus att det var snyggt!




Skoställs makeover

Hade ett gammalt skoställ hemma, har legat i garaget i flera år eller så var det på vinden. Tyckte i allafall att den passade in här uppe hos mig. Slipade den och målade den vit 2 ggr tror jag. Blev riktigt fint, gillar verkligen att göra om gamla saker.
.
.

Clock

Asså jag verkligen älskar gamla tuffa saker. Den blå klockan köpte vi second hand för jätte längesedan, klockan på bilden hänger inne på mitt rum. Tog kort på den för ett litet fotoprojekt i skolan. Tyckte att den verkligen passade in där! Ramen köpte jag faktiskt på Hemköp för tio kronor i en sån "fyndlåda"!!
.
.

Mat med Anna

Idag blev det fredags mys med Anna, lagade grymt god mat. Kykling, kokosmjölk, kantareller, champinjoner, massa grönsaker och äggnudlar. Perfekt! Aldrig gjort det innan och inproviserade bara men blev lyckat. Nu ikväll blir det film med trevligt folk och massa gott till det.
.
.

Second hand

I sommras någon gång var jag och mamma på Emmaus, kollade på massa små saker. Hittade ett sött armband för bara 20 kr, ibland är det lika bra att köpa saker second hand! Dock så är den lite stor, har försökt att få den mindre men går inte!! det är ifall man snurrar den men då kommer inte de fina detaljerna med som är undertill!
.
.

Blue

Fick ett ryck hemma och fick för mig att jag skulle sticka en halsduk, gick upp på vinden och hittade riktigt häftigt garn men gick verkligen inte att sticka med för den var alldeles för grov! Tänkte lite sen kom jag på att jag kunde göra om ett av de gamla halsbanden som Vera har hemma. Gjorde som en fläta, limmade på med kontaktlim, lät det torka, band fast med tandtråd sedan blåtråd så den vita inte skulle synas. Hade tänk att ha som pärlor som hängde på sidan men blev för klumpigt med det.
Blev nöjd :)
.
.

Arraq

Måste bara lägga in en bild på mig och min häst som Martina tog igår, Arraq fick vara modell för en dag! Hon var tvungen att ha massa kort till ett skolarbete och jag tackar ju inte nej till att få massa fina bilder på min häst. Han är verkligen världens bästa!
.

Blått blir vitt

I somras traskade jag runt i skogen och hittade en gammal söt stol, den var blå från början men vill ju inte ha en blå stol så slipade den, målade den ca två ggr och sedan slipade den igen så den såg sliten ut. Har hittat en liknande nu och har tänkt att måla om den också nu till våren, skall ha som ett fika bord när vi har byggt ut min lilla altan. Vill ha ett gammalt bord också i liknande stil!
.

Mossgrönt

Innan jullovet stickade jag en egen halsduk, hade tjocka stickor och ca fyra stycken nystan med garn. Den halsduken är nästan den enda som jag använder, älskar den verkligen!
.
.

Kors

Hittade örhänge hemma med massa kors på, tog av en av dom, satte det på en silver kedja och så var det klart. Snyggt och enkelt. Hittade också en gammal ring med ett liknande kors. :)
.
.

Köpa

Massa saker som jag måste köpa nu! Tror jag drar in till stan på imorgon en stund. Har trasiga skor hemma, massa hundkläder som inte är klara pga. små saker som fattas, till den blommiga kjolen behöver jag bred resor. Måste ta en massa mått och saker innan jag köper allt också. Knapp Karlsson here i come.
Behöver:
.
Resor
Kardborre
Tryckknappar
Dragkedja
Mönster
Tyg till student klänning

Fönsterkarm

Var ute med hunden en dag med mammsen och gick förbi en förfallen gammal stuga som finns i skogen, en bit ifrån stugan hittade vi en gammal fönsterkarm. Har velat ha en sån gammal hemma på väggen så tog med den hem. Slipade bort gammal färg som höll på att lossna, pappa satte på in två skruvar i väggen sen va de bara att hänga upp den. Smidigt och snyggt!
Dekorerade med två små rosetter också.
.
.

Biker jacket

Har sytt ett täcke till Vera som ser ut som en biker skinnjacka med spets på insidan. Gjorde exakt likadant som det andra skinntäcket med rosa ludd inuti förutom att jag gjorde en annan krage och kortare på sidorna, samt knäppe på sidorna istället för uppe på ryggen.
.
Har kvar att köpa resor till denna bara sen så är den helt klar. Sömmen blev inte helt bra på detta täcket.
.
.

Guld detaljer

Nu under jul gjorde jag en militär "vår jacka" till Vera, tycker att hon också skall vara modern nu i vår! Köpte marinblått tyg på Åhléns och två olika guldband på knappkarlsson och massa fina guld knappar. Gjorde täcket efter en mall som jag klippte ut i papper, sytte sicksack runt täcket, fäste sedan ihop de två delarna. Sydde förhand på guldkanten och sedan det uppe på ryggen, fäste på knapparna. Skall köpa tryckknappar som jag skall sätta fast under magen och framtill. Den sitter riktigt snyggt på henne :D
.
.
.
.
Gjorde en väst till mig också, av samma tyg som blev över plus lite vitt på ryggen, räckte inte till! Använde en väst som jag hade hemma som en mall. Blev också väldigt bra!
.
.

Rosett

Nu på dagen har jag inte haft någonting att göra så gjorde en liten nåldyna, har saknat det här uppe!
*Klippte ut i gammalt tyg
*Sydde runt
*Vred ut och in
*La in rivna pappersbitar
*Sydde sedan in kanterna
*Hämtade silke band från en påse jag hade i garderoben sydde på den!
.
.
Tyckte den blev riktigt söt, vet inte om det funkar så bra med papper inuti, men det var som en nödlösning! Annars får man väl sprätta upp och stoppa in bomull.

Ikea

Idag bär det av till Ikea, skall kolla på ett tidningsställ och galgar till min nya garderob. Kommer nog också kolla på lite tyger, såg att dom hade ett retro tyg som man kan sy en överdel av. Tog lite fins bilder på Vera förut med hennes militär kläder, lägger upp senare (; .
Bild från Ikea

Blommig kjol

Nu i veckan ville jag vara lite kreativ så plockade fram lite tyg jag hade kvar sen i somras då jag använde det till en pall och ett par kuddar. Gjorde som en ''ballong kjol'' med vit kant. Gick bara på ögonmått och improviserade faktiskt bara. Blev riktigt bra!

Har bara resor kvar att köpa till den sen så är den klar, kommer nog bli en favorit till våren ;) .


.
Gjort tre olika saker av samma tyg, lite kul att man kan variera så mycket!

Sammet


Sammet, svårt att sy i men blir riktigt snyggt med en söt spets kant ;)


 


Nitar och läder

Detta är en utav de täckena som jag har gjort till Vera, nitar, läder och rosa fluff.
Var en utav de första som jag har gjort och den som jag är mest nöjd med, riktigt varm och go nu i det kalla vädret. Plus att den sitter helt perfekt på henne!
.



Nu så!

Äntligen har man skaffat en blogg, har velat göra det under en lång tid men har inte vetat vad den skall handla om! Nu har jag bestämt att det skall vara om det som jag syr och det är främst hundtäcken, kommer också lägga ut inlägg om hur jag gör osv. Har fått min första kund nu så skall bli spännande!

Vill ni beställa saker utav mig så kan ni höra av er på min mail: [email protected]

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0